Oda Başkanı Ali Uçar, gazetecilere, Balıkesir’in Ayvalık ilçesinin 2 milyona yaklaşan zeytin ağacı varlığı, 300 yaş üzerinde 1 milyon 180 bin ve 600 yaş üzeri 61’i tescilli 81 anıt ağacıyla kaliteli zeytinyağı üretilen bir merkez olduğunu söyledi.
Uçar, zirai alanlarının yüzde 81,8’ini oluşturan 169 bin 262 dekar büyüklüğündeki zeytinliklerin, ilçede mazisinin asırlar öncesine uzanan zeytincilik faaliyetleri ve kültürüyle bu hususta Türkiye’yi de aşan üne ve kıymete sahip olduğuna dikkati çekti.
Osmanlı’dan bu yana Ayvalık’ın “zeytinyağının başkenti” olarak kabul gördüğünü kaydeden Uçar, “Ayvalık, nefasetiyle dünya literatüründe yerini almıştır. Ayvalık Ticaret Odası, Türkiye’de sınıfında 2006 yılında birinci ‘Ayvalık zeytinyağı’ coğrafik işaretinin tescil sahibi olmuş ve yeniden sınıfında 2014 yılında birinci akredite zeytinyağı duyusal tahlil laboratuvarına sahiptir. ” dedi.
“Üreticinin ve işletmelerimizin emekleri çalınıyor”
Hasadın her yıl ekim ayında başladığını hatırlatarak, “Ayvalık” ibaresi olan her zeytinyağının “Ayvalık zeytinyağı” olmadığına dikkati çeken Uçar, ambalajında coğrafik işaret bulunan eserlerin tercih edilmesi önerildi.
Bakanlığın yayınladığı listeye nazaran en fazla taklit-tağşiş yapılan eserin zeytinyağı olduğuna değinen Uçar, şöyle devam etti:
“Taklit-tağşiş ve sahtecilik tüm besin eserlerinde olduğu üzere ‘Ayvalık zeytinyağı’nda da büyük bir sorun olarak karşımıza çıkmakta. Hasat dönemi yaklaşırken Bakanlığın yaptığı baskınlar ve açıkladığı tağşiş listeleri, bu mevzuyu bir kere daha gündeme taşıdı. İsmi vakit zaman gündeme gelen bu besin sahteciliği, taklit-tağşiş eserler öncelikle üreticinin sonra da işletmelerimizin emeklerini çalmakta ve marka kıymetlerimize ziyan vermektedir. Tüketicimiz kesinlikle coğrafik işaretli eserleri tercih etsin.
Ayvalık Ticaret Odası, akredite tahlil laboratuvarıyla hem kimyasal hem de duyusal olarak Türk Besin Kodeksi’ne nazaran coğrafik işaretli zeytinyağlarını kademe aşama denetim ve takip etmektedir. Coğrafik işaretli bu eserler inançlı eserlerdir. Biz bunları Ayvalık Ticaret Odası web sayfasında, toplumsal medya platformlarında tüketicimize duyurmaktayız.
Zeytinyağını tadarak almakla ilgili küçük de olsa bilgi sahibi olmak çok değerlidir. Tüketicimiz kesinlikle bilindik yerlerden satın almalı. Adresleri muhakkak olan, karşılarında muhatap buldukları markalaşmış yerlerin eserlerini tercih etmelidirler. Tüketicimiz üzerinde rastgele bir halde markası olmayan, pet şişe içinde uygun saklama şartları altında saklanmamış, organik ismiyle yol kenarlarına ve pazar yerlerine satılan markasız eserleri lütfen tercih etmesin.”
Uçar, eserde tağşişin, daha ucuz olan bitkisel ve trans yağların zeytinyağıyla karıştırılarak “sızma zeytinyağı” yahut farklı isimlerle satılması olduğunu belirtti.
Sahte eserlerin ise zeytinyağı aromalarının farklı kimyasal hususlar, aroma ve renklendiricilerle karıştırılıp zeytinyağı manzarası verilerek kapalı ambalajlarda piyasaya sürülmesi olduğunu bildiren Uçar, taklitlerin çoğunlukla “Ayvalık” ismi kullanılarak satıldığını vurguladı.
Tüketiciyi kandıran ve sıhhatiyle oynanan uydurma eserlerin daha çok toplumsal medyada ve online ticaret sitelerinde satıldığını anlatan Uçar, öncelikle merdiven altı olarak tabir edilen bu eserlerin satışlarının engellenmesi gerektiğini kelamlarına ekledi.